sábado, 16 de octubre de 2010

EL BOLÍGRAF, EL CONTORN D'ULLS I LA RELIGIÓ

A classe, entre tots, vam definir amb més o menys gràcia això de la religió i en acabat us vaig preguntar quina finalitat tenia. No pas la classe de religió o estudiar la religió (ja n'hem parlat d'això), sinó la religió en si mateixa.

Quin és l'objectiu de les religions? Per a què serveixen? Per a què s'utilitzen? És una pregunta que un es pot fer de qualsevol cosa. Ens agrada i està bé saber per a què són les coses.

Així per exemple un bolígraf serveix per a escriure. Tot i que es pot fer servir per d'altres funcions que sembla obvi que no li són pròpies: un boli es pot fer servir també per matar l'avorriment jugant amb ell (o fent sorollets amb ell per empipar a un professor plasta) per matar a algú clavant-li al coll,...


El cas és que tothom accepta sense major discussió que la funció principal (pròpia) d'un bolígraf és la de ser una eina per a escriure (i no un arma letal,...). No sempre és però tan fàcil... Ens trobem coses pel món que són objecte d'una major discusió.

Una d'aquestes coses, és el contorn d'ulls. Teòricament el contorn d'ulls serveix per frenar o treure les arrugues al voltant dels ulls. Aquestes cremes són efectives? Serveixen realment per això que diuen? Hi ha una discussió "molt important" sobre el tema (si hi estàs interessat clica damunt de la imatge): hi ha persones que asseguren que els contorns d'ulls són imprescindibles (una cara amb arrugues és un infern!), d'altres que són convenients, d'altres que són "un engany", una estafa per treure els calers, que no hi ha "remei miraculós" per les arrugues i que moltes empreses de cosmètica s'aprofiten indignament de la credulitat i els problemes de gent...

Veient la que es monta per unes arrugues a la pell i el contorn d'ulls, un pot entendre que el debat sobre la finalitat i utilitat de la religió no pot ser pas petit! I això perquè la teòrica finalitat de la religió és molt més ambiciosa (menys "epidèrmica" o superficial) que la que té el contorn d'ulls: alliberar-nos de coses tal volta més preocupants (o profundes) que unes arrugues (el sofriment, l'absurd,...), apropar-nos a la felicitat, a la realització, fer-nos millors persones (cada religió ho dirà a la seva manera: més purs, més sants, més savis,...),...

Igual com passa amb el contorn d'ulls n'hi ha que sospiten que se'ls enganya, que de fet sí que pot ser útil la religió, però no pel què es diu. I per defensar això addueixen un seguit de funcions (socials, polítiques, econòmiques, psicològiques,...) més o menys "malèvoles" que ha fet o fa una o altra religió. Per exemple, la religió ha ajudat a mantenir en el poder capdills, (podeu recordar el divinitzat Xerxes I a la pel.lícula "300"), a movilitzar exèrcits contra enemics (convenientment "satanitzats"), a imposar morals racistes, masclistes,... El bolígraf assassí d'abans es queda en no res davant aquestes utilitats de la religió!

Tot plegat ens aboca a més preguntes que respostes:

Tanta utilitat innoble de la religió invalida o no la seva teòrica (i tan benèfica) finalitat.?

No serà que també la religió, com li passa al bolígraf, es pot fer servir de forma inapropiada (fins i tot assassina!)?

Es pot saber si un contorn d'ulls és realment útil (pel que diu i no només per enriquir el seu fabricant i venedor) o un engany? Com? (pensa que la cosa es complica si tenim en compte que n'hi ha diferents marques i potser no tots són igual d'eficaços)

Es podria saber el mateix d'una religió? (recorda que també n'hi ha moltes i ben diferents) Com? Provant-la un temps, potser?

Au! Animeu-vos a contestar o a fer més preguntes!

No hay comentarios:

Publicar un comentario